Ieder pondje gaat door het mondje. Afvallen is te doen op verschillende manieren. Op deze pagina vind je tips en tricks om af te vallen. Handige dagelijkse tips, en levensveranderende tricks. Van je dagelijkse etenspatroon aanpassen, tot iets op een dag nét niet kiezen, tot hulp inschakelen van een derde partij. Het kan er allemaal bij horen.

Weegschaal met Bestek erop

Doelen stellen

De eerste stap: leer goed kennen wat je precies eet en wat er in zit. Als je denkt in plaats van een boterham, of een snack die je normaal gesproken tussendoor neemt goed af te zijn met een kruidkoek, denk nogmaals: boordevol suiker. Als dit niet zomaar lukt: er zijn verschillende apps, zoals deze die je kunnen helpen. Ook een simpel dagboekje werkt.
Stel doelen: zo’n app kan je daar goed bij helpen. Zo hoef je er niet actief mee bezig. Wat ook werkt: normaal gesproken drink je koffie met suiker. Doe het een week zonder.
Trouwens: onthou goed: in dranken zitten ook caloriën. Vaak genoeg gehoord dat iemand op een streng dieet was, maar flink aan het bier zat elk weekend. Alcohol sowieso: een flinke dikmakert.

Gewoontes in je dag

Iedere ochtend als de wekker gaat sta je op en volg je dezelfde routines. Wassen, ontbijten, aankleden, eten, tandenpoetsen om vervolgens je dagelijkse bezigheden te starten. Dat is vaak een vast patroon. Het eten hierin – het ‘ieder pondje gaat door het mondje’ – zit zo ook vol met gewoontes. Als je van dichtbij kijkt, zie je dat je op een bepaalde manier je brood smeert, dat je op een bepaalde manier uit de pindakaas-pot lepelt en dat je vindt dat de hagelslag absoluut de hele boterham moet vullen. Mijn tanden poets ik terwijl ik op nu.nl het laatste nieuws tot mij neem. Voordat ik de deur uitga controleer ik met een snelle handbeweging of ik alles bij me heb. Sleutels, telefoon, portemonnee en mijn tas. Vervolgens stap ik in de auto en doe mijn gordel om (levensverlengende gewoonte) en rij ik naar mijn werk.

De consistentietheorie gaat uit van een drie-eenheid: gedrag, gevoel en verstand. Levensverandering, zoals afvallen, is volgens deze theorie teweeg te brengen door de drie basis-elementen van het zijn en handelen van een mens in evenwicht te laten zijn. Ontevredenheid wordt gewaarborgd door het niet in balans zijn van deze drie factoren. Een goed voorbeeld binnen het kader van afvallen: je wil afvallen, want je voelt je niet prettig in je lichaam en bovendien kom je net van de huisarts die iets zei over dat afvallen in jouw geval een goed idee was. Maar je doet het niet. Je wil zo graag. Maar op één of andere manier doe je het niet; een bekend verschijnsel. Het veranderen van je gewoontes zal in dit geval vanzelf gaan. Het zal rechttrekken. Maak je hier niet te veel zorgen over. Óf je zal minder gaan eten, waardoor de balans hersteld is; of je zal je gevoel bijstellen en ja, zelfs je verstand is bij te stellen, door een redenatie vanuit een bepaalde invalshoek, of bijvoorbeeld het zoeken naar gegevens in bronnen die jouw gedrag bevestigen. Zo stel je je cognitie af op je handelen: balans! Super. Maar je wou afvallen. Dus hou de cognitie, in dit voorbeeld althans, vast op: je moet afvallen. Uiteindelijk zul je je ernaar gaan gedragen.
Rokers hebben dit vaak: ze weten dat roken slecht is, maar doen er niks aan, en hebben ook niet het gevoel dat ze er iets aan willen doen; voelen zich er niet schuldig over of iets anders binnen het gevoels-vlak. Ze stellen hun cognitie bij: lezen artikelen, slaan die op en halen die aan. Dit kan zelfs zo ver gaan dat ze hun verstand afsluiten als het over het onderwerp roken gaat; hun verstand weet tenslotte: als we hier naar gaan luisteren, zorgen we voor een on-balans. En daar wordt niemand vrolijk van.

Praktische tips

Een aantal tips voor de praktijk.

Frisdrank

Ban frisdrank! Ze zijn onnodig, verslavend en oh ja: suikers. Je voelt je stukken beter als je stopt met het voeden van je verslaving aan suiker. In het begin is het erg moeilijk. Een optie is op cold-turkey te gaan op je suikers. Neem een week niks en je zult zien: je fijne smaak verbetert, je behoefte aan suiker neemt af; het is net stoppen met roken – of welke andere verslaving dan ook.

Coke en plan

Koken is belangrijk. Afhaal-eten is negen van de tien keer ongezond. Neem naar je werk iets mee, als je veel met de trein reist, zeker met etenstijd, en van die heerlijke koek-geuren je constant tegemoet worden gespoten: neem een gezondere snack mee. Stil je honger. Wacht tot thuis. Hou vol. En: fruit. Het helpt je te concentreren en één appel werkt als koffie! Nah. Plan vooruit zodat je dingen bij je hebt. Heb je een druk leven en een vriezer? Doe er iets mee: probeer te koken voor meerdere dagen; vries het in.

Beweeg

Probeer iets in je dagelijks leven aan te brengen waarin je beweegt. Het is niet zo moeilijk als je denkt. Het op gang houden van je systeem is vaak belangrijker dan all-out sporten. Zeker om een beginnetje te maken. Maar begin er zeker aan: sport. Het is heerlijk; je maakt stofjes aan in je hoofd die verslavend werken en tot op een heel vergaand niveau is veel sporten gezond voor je. Don’t overdo it though.

Lukt het dan nog niet?

Er zijn verschillende behandelmethodes om af te vallen.

Hulp van buitenaf

Een alternatief voor liposuctie

Cryolipolyse is een nieuwe techniek, vaak aangeraden als alternatief op liposuctie. Hieraan zit een aantal restricties, die Coolsculpting heet. Dit is de enige merknaam voor de behandeling cryolipolyse, en wordt door velen gezien als de enige veilige.


Klik hier

voor meer afval-tips